

اگر شما هم علاقه زیادی به برندهای سرشناس ایرانی دارین حتما نام برند نیمانی را شنیدین. نیما بهنود یکی از خلاقان و طراحان معروف ایرانیه که تونسته در آمریکا در شهر نیویورک برند ایرانیش را تاسیس کنه. این شخص خلاق در سال ۱۳۵۵ در تهران متولد شد و در رشته گرافیک به تحصیل پرداخت. طراح معروف ایرانی در نیویورک زندگی میکنه و در خط تولیدش انواع کیف، کفش، کمربند، لباسهای زنانه، مردانه، اکسسوری و عطرهای مردانه و زنانه رو تولید میکنه. در این مقاله میخوایم نیما بهنود را معرفی کنیم و در مورد اقداماتش در زمینه مد در نیویورک بحث کنیم. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا سرگذشت این طراح معروف و برند نیمانی رو براتون تعریف کنیم.
آنچه در این مقاله میخوانید:
فعالیت های نیما بهنود
نیما علاقه زیادی به طراحی و مد داشت به همین دلیل تصمیم گرفت در دوران کارشناسی رشته گرافیک را ادامه بده. او در موسسه مد و فناوری نیویورک این رشته را شروع کرد. تحصیل در رشته گرافیک فرصتی بود تا به او اجازه بده توانایی خودش در طراحی اشکال مختلف را نشون بده. طراحیهای اولیه او تلفیقی بود از اشکال مدرنیسم و کلاسیک. همچنین به دلیل علاقه زیادی که به طرحهای ایرانی داشت کم کم از هنر سنتی ایرانی الهام گرفت. بهتره بگیم پیشرفت و بازتاب برند نیمانی از همینجا آغاز شد.
او در ابتدا طرحهای جذاب خودش را روی بوم نقاشی پیاده میکرد؛ اما به مرور زمان فکر بزرگ در ذهنش جرقه زد و به این قضیه پی برد که پیاده سازی نقاشی و طرح ایرانی روی بوم محدود کننده هنرو فرهنگ این کشوره. به همین دلیل تصمیم گرفت ایدههای جذابش را روی لباس پیاده کنه؛ بنابراین شروع کرد به طراحی و خوشنویسی روی پیراهن، شلوار مردانه و زنانه. او علاقه بسیار زیادی به فرهنگ ناب ایرانی داشت و با کمک طراحی ایرانی و خط نستعلیق تونست گامی بزرگ در جهت اشاعه فرهنگ ایرانی برداره. استفاده از طرحهای اسلیمی در طراحی محصولاتش سبب شد برند نیمانی مورد توجه علاقمندان به فرهنگ و هنر ایرانی قرار بگیره.


استقبال از فرهنگ و هنر ناب ایرانی
او علاوه بر خط نستعلیق، شاهنامه و حافظ از نمادهای این کشور مانند برج آزادی و طرح اسکناس نیز برای اشاعه فرهنگ و هنر پارسی در محصولاتش استفاده کرد. برای مثال میتونیم طرح روسری این برند را مثال بزنیم. در طراحی روسری از اسکناسهای قدیمی ایرانی الهام گرفته. در واقع این محصول نشان دهنده تاریخ معاصر ایرانه. استقبال غیر ایرانیان ازلباسهایی که طرح و نقش نستعلیق و نمادهای ایرانی داره برای نیما بهبود بسیار جذاب بود. این موضوع سبب شد تا او با شوق بیشتری کار خودش را برای پیشرفت برند نیمانی ادامه بده. حتی غیر ایرانیانی که زبان فارسی بلد نبودن نیز علاقه زیادی به استفاده از این محصولات نشان دادن. از طرف دیگر ایرانیان مهاجر نیز در جای جای جهان هم استقبال زیادی از این ایده کردن. او در سال ۲۰۰۴ برند خود را ثبت کرد. فعالیتهای هنری او در زمینه طراحی مد از همین سال مورد توجه نشریات زیادی قرار گرفت. او با مجلات زیادی مصاحبه کرد و خود را سفیر فرهنگ ایران و انتقال دهنده فرهنگ ناب ایرانی معرفی کرد. به اعتقاد او به عنوان یک ایرانی رسالت و ماموریت خود را برای انتقال فرهنگ ایرانی انجام داده. به اعتقاد خیلیها برند نیمانی ابزاری برای انتقال و اشاعه زبان و ادب پارسی بود. در واقع طرح و نقوش ایرانی سبب پیشرفت روز افزون برندش شد. پیشرفت برند تا جایی ادامه داشت که بسیاری از اشخاص معروف کشورهای مختلف علاقمند به استفاده از محصولات این برند بودند.


نکاتی در مورد برند نیما
۱_ خلاقیت و نوآوری اصلی مهم در پیشرفت این برند بود.
۲_ در واقع بهتر است بگوییم برگ برنده او استفاده از فرهنگ ایرانی در فشن و مد است.
۳_ با این حال چیزی که سبب شد تا برند نیمانی تا این حد پیشرفت کنه، یونیک بودن طراحی و ایده است. به عبارت دیگر در برند نیمانی از هر لباس فقط یک مورد تولید میشه بنابراین لباس تولید شده منحصر به فرد است.
۴_ تحصیل در رشته گرافیک و طراحی لباس اطلاعات زیادی به او آموخت. نیما هم اطلاعات آکادمیک و هم اطلاعات غیر آکادمیک داشت و از توانایی خود برای طراحی منحصر به فرد استفاده کرد.
۵_ او برای طراحی لباسهایش ارزشهای مورد انتظار مشتریان را نیازسنجی میکرد.
۶_ نیما برای افرادی که خاص پسند هستند کالکشن خصوصی باشکوهی طراحی کرد.
۷_ او نه تنها در زمینه لباس بلکه در زمینه تولید اکسسوری نظیر کراوات، ساعت مچی، روسری، زیورآلات، کمربند و کفش و غیره نیز فعالیت میکند.


معرفی صاحب برند نیمانی
چند سالی است که نیما بهنود تصمیم گرفت در زمینه تولید عطر نیز فعالیت داشته باشه. او به دلیل استفاده از ترکیبات با کیفیت و مرغوب تونسته ۴ عطر گرانبها و خوشبو را به دنیا معرفی کنه. او شخصی کارآفرین و نوآور است و به عنوان طراح گرافیک فعالیت میکنه. عشقی که به هنر و نقاشی داشت سبب شد تا مسیر هنری خود را ادامه بده. در ابتدا استفاده از رسانههای دیجیتال و تکنیکهای سیلک اسکرین کار خودش را ادامه داد. همچنین در کشورهایی مانند فرانسه، امارات متحده و آمریکا نمایشگاههای متعددی از آثار هنری خود گذاشت. در واقع تجربه چندین ساله نیما در زمینه هنر و گرافیک سبب شد تا برند نیمانی روز به روز به موفقیت بیشتری دست پیدا کنه. علاقه به هنر پارسی سبب شد تا مشتریان به این برند وفادار باشند.
از نظر نیما بهنود در چند سال گذشته دنیای مد تغییر بسیار زیادی پیدا کرده. طوری که لباسهایی که مردم در خیابان میپوشیدن تداعیگر تجمل گرایی بود. او به خواسته مخاطبان توجه کرد و پاسخ درخور و مناسبی به آنها داد. او ایده خود را بر مبنای فرهنگ ایرانی گذاشت و و معتقد بود که ادب و فرهنگ ایرانی پر از تجملات و شگفتی است. تیم تحقیق و توسعه برند نیمانی کار خود را برای جستجوی بیشتر جهت پیدا کردن منابع الهام شروع کرد. در آخر تونست منبع مناسبی پیدا کرده و این برند را متولد کند. هدف استفاده از فرهنگ و ادب پارسی در طراحی محصولات تنها نشان دادن نقوش ایرانی نبود؛ بلکه هر محصول داستانی از فرهنگ ایرانی را بیان میکرد. داستانهای برگرفته از شاهنامه فردوسی همه روایتگر فرهنگ و هنر اصیل ایرانی هستند. به عبارت دیگر هدف او روایت داستانهای یک فرهنگ غنی بود.


آغاز کار برند NIMANY
در آغاز او تصمیم گرفت کار خود را به عنوان یک برند تیشرت ادامه بده. نیما از ایدههای ساده استفاده کرد و برند نیمانی را پیشرفت داد. او از دوران نوجوانی میخواست خوشنویسی فارسی را مشهور و محبوب کنه؛ اما در شهر نیویورک تصمیم گرفت ایدهاش را به عمل برسونه. تیشرتهای منقش به زبان فارسی به مرور مخاطبان خود را پیدا کرد و نیما فهمید که علاوه بر او افرادی هستند که به نقوش فارسی و نستعلیق روی تیشرت های مدرن علاقه دارند. همین موضوع سبب شد تا علاقمند بشه تا از این ایده روی روسری و سایر اکسسوریها استفاده کنه. به این شکل حتی افرادی که تا به حال از فرهنگ ایرانی چیزی نشنیده بودند هم میتونستن با جادوی این فرهنگ آشنا بشن. برند نیمانی تصمیم گرفت کاری کنه تا فرهنگ ایرانی در سراسر جهان فراگیر بشه؛ بنابراین اسم یکی از عطرهای خود را لیلی و مجنون گذاشت. قدم بعدی برند، الهام از فرش ایرانی بود. او علاوه بر تولید اکسسوریها و کالکشنهای لباس مردانه و زنانه تصمیم گرفت با حوزه فرش نیز وارد شه و فرشهای دستباف و ابریشم پشم، پنبه و مدرن را طراحی و تولید کرد. او به تمام جنبههای زیبایی شناسی تمرکز داشت و برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تصمیم گرفت تحصیلات خود را تا فوق لیسانس ادامه بده.


موفقیت برند nimany
شاید بتونیم بگیم یکی از موفقیتهایی که برند نیمانی در این زمینه به دست آورد همکاری با مسی و کریستیانو رونالدو بود. در واقع این یک رویا و یک دست آورد بزرگ برایش بود. او در طی سالهای گذشته با دو تا از ستارههای فوتبال جهان کمپین ساعت طراحی کرد. این دو کمپین جز موفقترین کمپینهای او بودند. به گفته نیما، او یک مدیر نوآوره و در زمینه مد فشن تحصیل کرده. بعد از استقبال از برندش تصمیم گرفت به دانشگاه برگشته و تجارت مد را شروع کنه. در واقع تکلیف مدرسه او که طراحی یک لباس برگرفته از فرهنگ بود سبب شد تا جرقه ایده از فرهنگ ایرانی و تأسیس برند نیمانی در ذهنش زده بشه. او تکلیف مدرسه خود را به بهترین شکل ممکن ارائه داد. در طراحی خود از اشکال انتزاعی خوشنویسی ایرانی بهره برد. وقتی طرحش را در کلاس نمایش داد همه دانش آموزان مجذوب طراحی او شدند. او با بازآفرینی مجدد فرهنگ تاریخی و حفظ آن سعی در فرهنگ سازی کرد. در حقیقت پدر و مادر نیما او را تشویق کردن که رویای همیشگیاش را به واقعیت تبدیل کنه فرهنگ و هنر در خانواده او نقش بسیار بزرگی داشت. همین موضوع سبب شد تا او بخواد فرهنگ ایران را به مردم کلان شهرهای جهان مانند نیویورک و پاریس نشان بده.


آشنایی با محصولات نیمانی
محصولات برند نیمانی به دلیل برخورداری از ظاهری بسیار جذاب و پر مفهوم در بازار جایگاه بسیار ویژهای دارن. نیما اشعار عاشقانه و نقوش مورد علاقه خود را روی محصولاتش پیاده کرد. تیشرتهای این برند به اشعار عاشقانه شاعران بزرگ مزین شدن. برای مثال اشعار شاعران نظیر حافظ و مولانا با خط نستعلیق روی تیشرتها نوشته شدهاند. یکی از معروفترین طرحهای این برند حرف ه دو چشم است. معنی ه در برند نیمانی بسیار منحصر به فرد بوده به طوری که این طرح مفاهیم فلسفی گوناگونی را در برگرفته. انگشترهایی که با طرح ه طراحی شدن از جمله معروفترین تولیدات برند نیمانی هستند. این انگشترها طراحی ظریف داشته و مورد توجه افراد مختلف قرار گرفتن. همچنین با حرف ه دستبندهای جذابی نیز تولید کردن. این دستبندها با ترکیب چرم و طلا تولید شده و گزینه مناسب برای یک استایل شیک هستند. علاوه بر این محصولات کمربند و کیف هم با حرف ه دو چشم پارسی طراحی شدن. به علاوه نباید اولین ابتکار او در طراحی شلوار جین آبی را نادیده بگیریم. او طراحیهای خود را در مهمانیهای گوناگون میپوشید تا بتونه کارهایش را تبلیغ کنه و در این زمینه موفق شد. گران قیمتترین و پرفروشترین محصول این برند کیفهای دستی زنانه هستند که با نقوش فرهنگ ایرانی مزین شدن.


جمع بندی
نیما بهنود یکی از بزرگترین طراحان خلاق و مشهور ایرانی است که در تهران متولد شده و برند معروف خود را در ایالات متحده تاسیس کرده. این طراح معروف در زمینه گرافیک تحصیل کرده و در طراحی خود از هنر سنتی ایرانی الهام گرفته. در حقیقت استفاده از نمادها، نقوش و خط ایرانی در محصولاتش سبب جذب مخاطبان داخلی و خارجی شده. نیما تونسته با یونیک بودن طراحیهایش و خلاقیت نوآوری برند خود را به موفقیت برسونه. او همچنین در زمینه تولید اکسسوری مانند ساعت، زیورآلات و کراوات و غیره فعالیت داره. چند سال قبل تصمیم گرفت در زمینه تولید عطر نیز فعالیت کنه و تا اکنون ۴ عطر گرانبها و خوشبو رو به دنیا معرفی کرده. از طرف دیگر با تمرکز بر روایت داستانهای فرهنگ ایرانی تونسته برندش را پرطرفدار کنه. محصولات این برند با ظاهری جذاب و پر مفهوم جایگاه ویژهای در بازار دارن. همچنین اشعار عاشقانه و نقوش سنتی ایرانی بر روی محصولاتش قابل مشاهده است.
به گفته او موفقیتش فرمول خاصی نداره بلکه سعی، تلاش و پشتکاری که داشته به او کمک کرده. او خود و تیمش را دائم بهروز میکنه تا بتونه با تغییرات بازار هماهنگ باشه.
او شکست را بخشی از مسیر میدونه و میگه هر بار که شکست بخوره سعی میکنه ازش درس بگیره. همچنین معتقده که همه چیز متعلق به همه بوده و همه میتونن ازش لذت ببرن.
او در سال ۱۹۹۴ ایران را ترک کرد. در آن سال در سانفرانسیسکو در رشته گرافیک مشغول به تحصیل شد.
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.