بازاریابی اینستاگرام (اینستاگرام مارکتینگ)

1064 بازدید

ما در این مقاله بخش کوچکی از اطلاعات خودمان در مورد اینستاگرام و بازاریابی در اینستاگرام در اختیار شما قرار میدهیم.

پدیده ای با نام اینستاگرام!!!

از زمان راه اندازی این شبکه اجتماعی در سال ۲۰۱۰ ، اینستاگرام دنیای رسانه های اجتماعی را غافلگیر کرده است. کابران قدیمی اینستاگرام شاهد پیشرفت این رسانه از یک برنامه ساده اشتراک گزاری تصاویر تا رسیدن به اپلیکیشن قدرتمندی که فرصتی برای بهتر دیده شدن افراد و کسب وکارها  در اختیار قرار میدهد، بوده اند. ما هر روزه شاهد افزایش فروشگاه ها و برند های که در این سیستم عامل حضور پیدا کرده اند هستم.

اما سوال این است که آیا اینستاگرام ارزش وقت گذاری را دارد و آیا تجارت شما نیز باید در این زمینه فعال باشد؟ قطعا هر شخص موفق و باهوشی این شبکه اجتماعی پر مخاطب را فقط به دید تفریح و سرگرمی نمیبیند. درحال حاضر میتوان اینستاگرام را بزرگترین ویترین آنلاین در نظر گرفت.

اینستاگرام دومین شبکه اجتماعی پر بازدید بعد از فیسبوک میباشد و بیش از یک میلیارد کاربر فعال ماهانه و بیشتر از ۵۰۰ میلیون کاربر به صورت روزانه آن را دنبال میکنند. هر کاربر به طور متوسط ۵۳ دقیقه در روز  در این شبکه اجتماعی وقت میگذراند. پس جای تعجب نیست که متخصصان بازاریابی شبکه های اجتماعی در برند های معتبر پوشاک و شرکت های لوازم آرایشی و بهداشتی پیشرفته به این سیستم هجوم آورده اند. بیشتر از ۲۵ میلیون پروفایل تجاری در اینستاگرام موجود میباشد، پس قطعا هر کسب و کار و تجارتی میتواند خود را به بهترین شکل در این شبکه پر مخاطب معرفی کند.

بازاریابی اینستاگرام (instagram marketing) چیست؟

بازاریابی در اینستاگرام فرصتی طلایی برای برند ها محیا کرده است تا با مخاطبان بیزینس خود ارتباط و تعامل برقرار کرده و پیشنهادات تجاری خود را به گوش مخاطبان برساند. محبوبیت بالای این شبکه اجتماعی باعث جذابیت آن بین صاحبان تجاری بزرگ و کوچک در سراسر دنیا شده است. اکنون این یک پلتفرم فوق العاده، دنیایی است که به برندها امکان می دهد محتوای خود را انسانی کنند ، استعدادهای جدیدی را به خدمت بگیرند ، خدمات و محصولات خود را به بهترین شکل به نمایش بگذارند و به مخاطبان خود الهام دهند.

اینستاگرام همچنین می تواند در افزایش آگاهی از برند خود و معرفی محصولات و خدمات جدید به شما کمک کند. ۸۰٪ از کاربران اینستاگرام بر اساس چیزی که در این رسانه کشف کرده اند خرید کرده اند. اینستاگرام به شما این امکان را می دهد تا بدون تبلغات گسترده و بدون فروش زیاد به مشتریان ، نام تجاری و محصول خود را به روشی دوستانه و معتبر تبلیغ کنید.

حتی با وجود این همه آمار اینستاگرام ، هنوز ممکن است از نحوه شروع اطمینان نداشته باشید. ما می دانیم که این پلت فرم در ابتدا می تواند کمی ترسناک باشد و به همین دلیل این راهنما را ایجاد کرده ایم.

استراتژی بازاریابی اینستاگرام:

بسیاری از پیج های تجاری بدون استراتژی و فقط تحت تاثیر فشار روانی و حضور رقبا پا به عرصه این رسانه گذاشته اند. شما برای موفقیت در این رسانه باید کاملا با برنامه ریزی پیشروی کنید. شما میتوانید با مطالعه و بررسی مقالات اطلاعات جزیی از قوانین و شرایط اینستاگرام به دست آورید  و برنامه ریزی کوچکی برای کسب و کار خود انجام دهید. برای برندسازی و داشتن صفحه ای حرفه ای باید از مشاوران و متخصصان حوزه ی دیجیتال مارکتینگ کمک بگیرید.

مراحل بازاریابی اینستاگرامی:

۱- اهداف خود برای شروع فعالیت در اینستاگرام را تعیین کنید.

پیش از شروع فعالیت در اینستاگرام  و بازاریابی مشخص کنید که: چرا بین تمام شبکه های اجتماعی اینستاگرام را انتخاب کرده اید؟ اگر پاسخ شما به این سوال فقط حضور رقبا در این رسانه بود شما در رابطه با برنامه ریزی و فعالیت مفید در این شبکه اجتماعی به مشکل خواهید خورد و قطعا صفحه شما در اینستاگرام بازخورد و موفقیتی در پی نخواهد داشت. برای بهتر دیده شدن و موفقیت در اینستاگرام باید اهداف خود را مشخص کنید تا بتوانید زمان و انرژی و هزینه ها را به درستی مدیریت و توجیه کنید.

جواب قطعی و مشخصی برای این سوال وجود ندارد.با توجه به علاقه و زمینه فعالیت خود، اهداف را مشخص میکنید. مثلا : پیج شخصی ایجاد کرده و به عنوان یک بلاگر فعال میشوید و یا از صفحه اینستاگرام برای فروش و ارسال محصولات خود استفاده میکنید و حتی ممکن است نمونه کارها و خدمات خود را به اشتراک بگذارید تا مخاطبان با فعالیت و کار شما بیشتر آشنا شوند. پس بهتر است حتماً اولین چیزی که در استراتژی اینستاگرام  مارکتینگ خود تعیین می‌کنید، هدفتان باشد.

۲- مخاطبان هدف خود را در اینستاگرام تعیین کنید.

قبل از شروع فعالیت در اینستاگرام و مخاطبان پیج خود را مشخص کنید. چگونه میتوانید مخاطبین هدف خود را تعیین کنید؟ بررسی کنید که محتوای صفحه اینستاگرام شما برای چه رده سنی و جنسیتی مناسب میباشد و مخاطبان پیج شما باید از کشور و یا منطقه خاصی باشند یا از سراسر دنیا میتوانند مخاطب شما باشد و حتی میتوان درآمد، علایق، انگیزه‌ها و نقاط حساس را جز عوامل تاثیر گذار در پیدا کردن مخاطبان هدف در اینستاگرام دانست.

مثلا صفحه یک آرایشگاه زنانه بهترین مخاطبین آن خانم های در رده سنی ۲۵ تا ۴۰ سال میباشند که علاقمند به مسائل زیبایی و آرایشی هستند و در منطقه و شهر محل کار آرایشگاه سکونت یا رفت و آمد دارند.

۳- تجزیه و تحلیل رقابتی انجام دهید.

بعد از این که مخاطبان خود را در اینستاگرام تعیین کردید، برای موفقیت هر چه بهتر در بازاریابی اینستاگرام یک تحلیل و بررسی دقیق روی رقبای خود داشته باشید. با شناخت قبلی رقبای خود در بازار میتوانید برنامه ریزی بهتری انجام داده و درصد موفقیت خود را افزایش دهید. برای پیدا کردن رقبای خود کلمات و عبارت های مربوط به محتوای پیج خود را جستجو کنید.

شما میتوانید پیج رقبای خود را از از چند منظر مورد بررسی قرار دهید : مثلا  رقبای شما چه مطالب و چه پست های را انتشار میدهند، کدام محتوا با چه نوع طراحی(محتوای ویدئوی، تک تصویری، تصاویر آلبومی و ….) بیشترین باخورد و نتیجه را داشته و مورد توجه کاربران قرار گرفته است، هشتک های معروف و پرکاربردی که رقبا استفاده میکنند، کپشن گذاری رقبا و سرعت رشد پیج های رقیب چگونه است.

توجه داشته باشید بررسی پیج رقبا به معنی کپی برداری از آنها نمیباشد. شما با انتشار محتوا ها و مطالب جدید و منحصر به فرد با ترکیب آن با شغل و حرفه خود میتوانید از بقیه متمایز شوید و اگر این کار را به صورت هدفمند و درست انجام دهید باعث موفیقت روز افزون شما میشود.

۴- یک تقویم برای درج پست و سر مقاله ها ایجاد کنید.

برند ها به طور متوسط در هفته ۶ پست در صفحه اینستاگرام خود منتشر میکنند. مدیریت پست گذاری و تولید محتوا در کوتاه مدت نیاز به برنامه خاصی ندارد ولی اگر شما برنامه بلند مدت برای موفقیت در اینستاگرام دارید بهترین راه ایجاد یک  تقویم برای صرفه جویی در وقت و مدیریت اینستاگرام میباشد. در تقویم آماده شده میتوانید پست ها را همراه با هشتک و کپشن ها آماده کنید و زمان ارسال هر پست را از قبل برنامه ریزی کنید.

در تقویم سرمقاله آماده شده میتوانید رویداد های مهم حساب اینستاگرام خود را ثبت کنید؛ مثلا تبریک یک مناسب خاص و یا رونمایی از یک محصول جدید یا پیشنهادات و مسابقات برای مخاطبان و….. ایجاد یک تقویم سرمقاله شما را از استرس تهیه و درج پست های لحظه آخری دور میکند و به کار و بیزینس شما نظم میدهد.

۵- یک برند سازگار در اینستاگرام بسازید.

تهیه و درج محتوای پراکنده و بدون برنامه ریزی سردرگمی مخاطبین را در پی دارد و باعث از دست دادن طرفداران شما میشود. برای جلوگیری از این اتفاق، نظم و ترتیب و زیبایی صفحه اینستاگرام خود را حفظ کنید.

برند شما باید واضح، منظم و سازمان یافته باشد و صفحه اینستاگرام شما باید نشان دهنده هر سه ویژگی برند شما باشد.  گرافیک و زیبایی شناسی پیج شما منعکس کننده برند شما میباشد به صورتی که اگر پستی از شما در صفحه جستوجوی اینستاگرام نمایش داده شود مخاطب بدون دیدن نام شما، فورا بداند که این حساب مربوط به شما است.

Taco Bell و McDonalds نمونه عالی از زیبایی شناسی برند است. فید رنگی طراحی های آن ها پررنگ و جسورانه و پرتحرک  بوده و تمرکز مخاطبان را جذب میکند. با اینکار به پیج خود شخصیت میدهید و این باعثت میشود بتوانید تصاویر را با نام تجاری خود در ذهن کاربران هک کنید.

۶- فالوور های اینستاگرام خود را افزایش.

برای افزایش فالورهای خود در اینستاگرام باید وقت و انرژی زیادی صرف کنید. شاید به ذهن شما برسد که چرا این همه انرژی و وقت صرف کنیم و چرا فالوور خریداری نکنیم؟ جواب ساده است، فالوور های خریداری شده مخاطبان پیج شما نمی باشند و اینستاگرام آنها را غیر فعال در نظر گرفته و حذف میکند و همچین الگوریتم های اینستاگرام هر روزه در حال به روز رسانی میباشد تا بتواند مخاطب واقعی را از فالوور فیک تشخیص دهد و تا حد زیادی در این مورد موفق بوده است. در صورت تشخیص اینستاگرام به فیک بودن فالوور های یک پیج ممکن است آن از سمت اینستاگرام  بلاک، ریپورت و یا حتی حذف شود. استفاده از فلوور فیک باعث میشود پست های شما کمتر به صفحه جستوجو نمایش داده شود و تمام این اتفاقات باعث کمتر دیده شدن شما و کم شدن مخاطبین شما شود.

با رعایت چند نکته مهم میتوان به راحتی فالوور های خود را افزایش داد. به طور مثال:

♦ اطمینان حاصل کنید که نام کاربری شما قابل شناسایی و جستجو است. اگر مردم نتوانند شما را پیدا و چگونه شما را فالو کنند؟؟

♦ بیو خود را پر کنید. اولین چیزی که مخاطب بعد از ورود به حساب شما و قبل از فالو کردن شما میبیند بیو است. پس پر کردن درست بیو میتواند باعث شود مخاطبین تصمیم به فالو کردن شما بگیرند.

♦ پس از بهینه سازی پروفایل خود (نام کاربری راحت جهت جست و جوی راحت تر ، پر کردن بیو پیج و انتخاب تصویر پروفایل با کیفیت و قابل تشخیص)، شروع به درج پست کنید. قبل از شروع فالوور گیری حداقل ۱۰ الی ۱۵ پست با محتوا و کیفیت عالی در پیج خود درج کنید. اگر مخاطبین وارد صفحه شما شود و هیچ پستی وجود نداشته باشد احتمال فالو شما توسط شخص به شدت پایین خواهد آمد.

♦ به دنبال پیج های مرتبط و یا علاقه مند به برند خود باشید. پیج های که تاثیر گذار و یا تاثیر پذیر از خدمات یا محصولات شما باشد. با پیگیری و جست و جو حساب ها، اینستاگرام موارد مرتبط را به شما پیشنهاد میکند که میتوانید آن را فالو کنید.

♦ پس از فالو کردن یک پیج شروع به تعامل و تبادل با ان پیج کنید. این بهترین روش برای جلب توجه به حساب کاربری اینستاگرام خود، بدون اسپم کردن است که مخاطبین بالای را به پیج شما هدایت میکند. همیشه با پاسخ به نظرات کاربران و مشارکت با محتوای آنها، از فالورهای خود قدردانی کنید.

♦ محتوای پست های خود را به گونه ا آماده کنید ت دیگرات تشویق به اشتراک گزاری شما شوند. با صفحات و حساب های دیگر همکاری کنید و پیج های دیگر بخواهید شما را به اشتراک بگذارند.

در آخر، حتما اینستاگرام خود را در سایت و شبکه های اجتماعی دیگر به اشتراک بگذارید و تبلیغ انجام دهید.

۷- فالوورهای اینستاگرام خود را به مشتری تبدیل کنید.

در زیر چند استراتژی برای تبدیل فاوور های شما به مشتری ذکر شده است.

الف) تبلیغات:  خرید و فروش ها، تخفیف‌ها و پیشنهادات، راهی عالی برای جذب مخاطبین برای خرید از حساب اینستاگرام شما است برای مثل: برای دریافت تخفیف، حتماً مواردی را که طرفداران شما باید انجام دهندتا بتوانن تخفیف دریافت کنند ذکر کنید و مدت زمانی مشخص(مثلا ۳ روز) را برای ایجاد احساس فوریت ذکر نمایید.

ب) مسابقات: چه راهی بهتر از این است که شخصی مشتری خود را امتحان کند؟ مسابقاتی را اجرا کنید که لازم است کسی حساب شما را به دوستان خود معرفی کند و یا پست های شما را انتشار دهند.

ج) خیریه: ۸۱٪ مخاطبان انتظار دارند که شرکتها نسبت به امور خیریه مشارکت داشته باشند. با انجام این کار می‌توانید محبوبیت خود را افزایش دهید و مخاطبان خود را به مشتری تبدیل کنید. به عنوان مثال، گپ (Gap) برای کمک به مبارزه با ایدز در آفریقا با صندوق جهانی همکاری کرد. از سال ۲۰۰۶، به جمع آوری بیش از ۱۳۰ میلیون دلار کمک کرده است.

د) تیزرها: اینستاگرام یک بستر عالی برای نشان دادن محصولات و خدمات جدید به مخاطبان شما قبل از عرضه آن میباشد. اگر نمیخواهید فقط با چند تصور ساده ذهن مخاطب را برای مدت زمان کوتاه درگیر کنید، با داشتن یک یا چند تیزر با کیفیت میتوانید روزها، ماه ها و حتی سال ها در ذهن مخاطب هک شوید.

ه)استفاده از لایو: با استفاده از لایو اینستاگرام، می‌توانید محصول یا خدمات جدیدی را به مخاطبین خود معرفی کنید. سپس با وارد کردن لینک خرید در بیو خود، کاربران را به سمت خرید سوق دهید.

همچنین، در استراتژی بازاریابی در اینستاگرام از درج لینک در بیو و هایلایت های استوری خود استفاده کنید. این امر میتواند فالوور های شما را به سایت و وبلاگ شما هدایت کند.

مقالات بیشتر سمورهای آبی در دسترس کامل شماست.

به این مطلب امتیاز دهید!
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://otters.ir/?p=1682
اشتراک گذاری:
نسرین رفیعی وبسایت شخصی
سلام من نسرین رفیعی هستم، کارشناسی مهندسی پزشکی دانشگاه اصفهان و ارشد مخابرات دارم ولی زبان انگلیسی تخصص اصلی منه! الان ۲ سال میشه که در آترز در بخش تولید محتوا فارسی و انگلیسی فعالم و خیلی از این بابت خوشحالم که میتونم با شما عزیزان در ارتباط باشم. نظری داشتید بهمون بگید.
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد بازاریابی اینستاگرام (اینستاگرام مارکتینگ)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

سلام رفیق

به آترز خوش اومدی!
بچه‌ها آماده‌اند تا راهنمایی کنند...

پشتیبانی بهناز شکرگزار
+989389249995
زمان پاسخگویی ۸ صبح الی ۸ شب
سلام وقت بخیر. چطور میتونم کمک کنم؟
×
میتونم کمکت کنم؟